Foto Video Intro

Bad Bücherschrank

Duitse privé-spoorlijn op een paar IKEA Billy boekenkasten

Thema en sporenplan

Bad Bücherschrank is een fictief kopstation van een Duitse privé-spoorlijn, ergens in de jaren '70. Het thema is overgenomen van een idee van Rolf Knipper, zoals gepubliceerd in
MIBA Spezial 67 "Anlagen Unter Dach Und Fach".

Een particuliere spoorlijn als thema biedt de mogelijkheid om materieel uit diverse tijdsvakken door elkaar heen te kunnen gebruiken zonder de geloofwaardigheid te verliezen.

Sporenplan Bad Bücherschrank
Sporenplan Bad Bücherschrank

Deze modelspoorbaan is 40 cm breed en ca 280cm lang. De schaal is H0 (1:87). De rails zijn Fleischmann Model rails.

Ten opzichte van het originele ontwerp is het sporenplan gespiegeld, zodat het schaduwstation onder de schuine kant van het plafond kwam te liggen. Verder is het verhoogde goederenperron wat ingekort en is het kopperron komen te vervallen. Zo ontstond er ruimte om de achtergrond-afbeelding meer vloeiend rondom te kunnen plaatsen.

Foto kopstation Bad-Bücherschrank van boven. Goederentrein komt aan
Foto kopstation Bad-Bücherschrank van boven. Goederentrein komt aan

Aanleg

Ondergrond en baanlichaam

Het geheel staat op drie Billy Boekenkasten. Als ondergrond dient een strook meubelplaat van 250cm bij 40cm. Onder deze plaat zijn verstelbare pootjes gemonteerd, zodat de plaat waterpas op de boekenkast geplaatst kan worden.

Op de meubelplaat zijn met Bison Polymax twee lagen isolatieschuim van 1cm dikte gelijmd. De sporen zijn op een op maat gezaagde 12mm multiplexplaat bevestigd. Deze plaat is zwart gespoten zodat eventueel ontbrekend grind minder opvalt.

De omtrek van de plaat is uit de bovenste laag isolatieschuim gesneden. De gaten zijn opgevuld met isolatieschuim en Bison Polymax.

Door de sporen niet evenwijdig te leggen met de achtergrond oogt het geheel iets natuurlijker.

Het piepschuim laat zich met een scherp mesje gemakkelijk bewerken zodat al snel een natuurlijke glooiing in het landschap ontstaat. Een vergissing is zo teruggelijmd. Wel geeft het een ontzettende rotzooi.

Het gras is aangebracht door Heki gras te verlijmen met een pot witte lijm van Berka, aangelengd met wat bruin pigment. Omdat alleen gras wat onnatuurlijk oogt is er ook strooisel in diverse natuurlijke tinten aangebracht (Geel, diepgroen, rood, ...). Er is een prijzig apparaat te koop waarmee alle grassprieten rechtovereind gaan staan. (Statische elektrischiteit?). Het kan dus ook prima zonder...

Het landschap

De combinatie van de omvang en het landelijke thema van de modelspoorbaan biedt niet veel plek voor gebouwen:

  • Een stationsgebouw met goederenloods;
  • een laad- en losweg met veelading en een jacobsladder
  • een kolenopslag.
  • een locomotiefloods met ingebouwde watertoren.

Verder een weg met spoorwegovergang, bomen en veel gras.

Omdat een groot deel handbediend is: geen kwetsbare onderdelen voor het spoor plaatsen die door een onbedoelde handbeweging kunnen worden gesloopt.

Bij het station staat een waterkraan. Op het station en het emplacement staan er enkele lichtmasten en lantaarns. Verder horen er nog enkele telegraafpalen bij de aankleding. (De uitzondering op de regel "geen kwetsbare onderdelen voor het spoor")

Eigenlijk zouden er ook nog de voorzieningen voor de trekdraden - voor de bediening van de wissels - moeten worden geplaatst, maar die detaillering ging me wat te ver. Dan zou je eerst wat moeten bedenken op de onnatuurlijk grote spoelen van de wissels en de ontkoppelrails.

Van links naar rechts

  • Als dit station al vanaf de aanleg een kopstation was, dan had de weg vermoedelijk meer links gelegen en was er geen spoorwegovergang. In deze (fictieve) situatie (naar werkelijkheid) is het verdere spoor opgebroken. Een visueel probleem blijft dat de weg regelrecht de achtergrond inloopt zonder dat daar op de achtergrond dt gegeven. Als ik nog eens een front, dan dek ik dit deel af, zodat het perspectief klopt.
  • Het perron is van piepschuim, Faller steentjespapier en straattegels. Het is met 1cm wat aan de flink hoge kant. Zo kunnen wel de spoelen van de wat oudere ontkoppelrails goed worden verstopt. Met sommige modeltreinen geeft deze hoogte problemen.
  • De locomotiefloods en een bomenrij verbergen het gat in de achtergrondplaat waar de treinen uit het zicht verdwijnen.

Achtergrond en belichting

De achtergrond is samengesteld met de afbeeldingen van de CD met achtergronden van Busch 2870 CD-Rom "Hintergründe für Modellbauanlagen". Op deze CD staan twee op elkaar aansluitende afbeeldingen van luchten. Op deze achtergrond is het meest vlakke landschap geplakt wat voorhanden was. Dit landschap is gespiegeld om zo de gehele lengte te gebruiken.

De afbeelding is in A4-delen geknipt en afgedrukt op fotopapier.

Het afdrukken van de achtergrond is een perfecte demonstratie van het fenomeen Total Costs of Ownership: Een kleurencardrigde kost rond de 20 euro: een vijfde van de prijs van de gehele wonder-combi-printer. Het afdrukken van de achtergrond was voldoende om een nieuwe kleurencardridge bijna leeg te krijgen.

Voor de scheiding tussen station en schaduwstation is een plaat van 4mm meubelplaat gebruikt. Deze plaat is gekneld tussen het isolatieschuim. Het gat tussen station en schaduwstation is verscholen achter de locomotiefloods en een paar hoge bomen.

De laatste ontwikkeling is een belichting van ledstroken. Tussen kopstation en fiddleyard is een provisorische lichtsluis aangebracht.

Besturing

De gehele baan is analoog. Een Fleischmann transformator en enkele Fleischmann schakelaars.

Daarnaast zijn alleen de belangrijkste wissels en de slecht bereikbare ontkoppelrails elektrisch bedienbaar.

De bedrading is weggewerkt in uitgesneden sleuven in het piepschuim. Deze sleuven zijn bij het afwerken weer gedicht. Via de uitsparing tussen scenery en achtergrondplaat loopt de draadbundel naar de bediening.

Exploitatie

Thema

Op een dergelijk landelijk station gebeurde niet veel.

  • Personenvervoer was reeds gestaakt of was er met een heel kleine frequentie. Meestal kleine treinstellen. Soms werd het gecombineerd met goederenvervoer.
  • In de goederenloods - als deze nog in gebruik was - werd stukgoed geladen en gelost.
  • Soms stond er aan de laadweg een wagon voor een particuliere afnemer.

Bij produkten valt er te denken aan kolen, hout, graan, vee en soms een enkele traktor.

Model

De kern van het materieel bestaat uit klein Duits materieel van Fleischmann uit de jaren '70.

Vooral het goederenvervoer betekent rangeerwerk.

Treinen rijden van kopstation naar de eindbestamming:
Een Fiddle Yard

Kanban-kaarten generator

Een methode om een exploitatie te organiseren is aan de hand van een systeem van Kanban-kaarten. Hier een kleine applicatie voor het goederenvervoer: Aan de hand van de ingegeven huidige situatie wordt een nieuwe situatie bepaald. Op basis daarvan worden er Kanban-kaarten gegenereerd.

Deze applicatie kent de volgende bedrijfsregels:

  1. Aan de goederenloods staat in de nieuwe situatie altijd een wagen
  2. Aan de losweg staat maximaal één wagen
  3. Wagens worden óf voor de goederenloods óf voor de losweg ingezet

Aktuelle Situation



Generierter Kanbankarten

{{Zu}}
Wagen
{{Wagen}}
{{Nr}}
Ladung
{{Ladung}}

Afbeeldingen