Grau Stadt, een Duits eindstation op een IKEA Ivar stellingkast

Met de proef-opstelling Industrieviertel heb ik ervaring opgedaan met de Timesaver rangeerpuzzel. Om het nog iets levendiger te houden wilde ik ook een pendel-trein. Bij Industrieviertel zat deze het rangeren te veel in de weg. En daarnaast kreeg ik hem aan de kant van het raam (van de voorzolder) niet mooi weggewerkt. Dus werd het een eindstation.

De stand van zaken: De bedoeling is wel duidelijk; een en ander moet nog voltooid.
Deze manier van panorama-foto - evenwijdig langs het object lopen en op het laatst draaien - vraagt enige oefening of een statief op wielen. Vandaar dat het soms wat bobbelig oogt. Maar het geeft desalniettemin een goede eerste indruk.
Grau Stadt. Een eindstation waar af en toe een kleine personentrein stopt. En vooral veel goederenoverslag.

De naam Grau Stadt is zelfverklarend. Vooral als je je bedenkt dat de gasfabriek waarschijnlijk niet de enige schoorsteen in de buurt is. Het is een willekeurige plaats in het Ruhrgebied. Dit soort woonflats zijn vanaf de jaren '50 overal in Duitsland gebouwd om de ergste woningnood te ledigen.

De Ondergrond
Het geheel staat op een 1m90 lange en 50cm brede IKEA Ivar stellingkast, met een hoek bij de muur die een extra breedte geeft van 70cm.

De Opbouw

IKEA Ivar schraag. Daaraan bevestigd de lijst met Velcro (klitteband) om de schilderij-lijsten mee te bevestigen.
De lijst voor de achtergrond en de lampen zijn aan de kast vastgeschroeft.

De baan staat los op de kast, op een eigen latten-frame.

Bijna de gehele scenery bestaat uit losse losse maquette's:
De gasfabriek; de woonflats; de bomenrij met hek op de achtergrond. 

Wel zo gemakkelijk als je ergens bij moet.

Het emplacement. Laad- en losweg, goederenloods, aansluiting voor gasfabriek.
Het emplacement: Een Timesaver rangeer-puzzel.

Verlichting

Dit is de eerste modelspoorbaan waar ik van tevoren over verlichting heb nagedacht: Er hangen drie halogeen-spots boven de baan. Het is een begin, maar niet ideaal. Sommige schaduwen pakken nogal vreemd uit.

Elektrotechniek

De techniek is niet bijzonder ingewikkeld. Alles is analoog en de Timesaver rangeerpuzzel wordt grotendeels met de hand bediend. Er zijn twee gescheiden rijstroom-circuits: Een voor de pendeltrein en een voor de rangeer-locomotief. Voor een overbruggend deel, bij het station, is een A-B-schakelaar tussen de beide stroombronnen.

Eenvoudige pendel-schakeling

De duurdere pendel-schakeling van Conrad voldeed niet aan de verwachtingen. Het is een uitgebreide schakeling met veel gebruiksmogelijkheden en veel te wijzigen instellingen. Daar is niets op af te dingen. Echter, niet iedere locomotief kan goed met de pulsbreedte-modulatie omgaan. Dat geldt dan met name voor de wat oudere Fleischmann V100. Dus deze schakeling is vervallen.

Conrad biedt echter nog een eenvoudiger pendel-schakeling aan. Deze schakeling poolt alleen de rijstroom om met een relais, die wordt gestuurd door een timer die tussen de 8 seconden en anderhalve minuut kan worden ingesteld. Sturen in plaats van regelen. En voor de liefhebber wordt ook een stuurspanning aangeboden om een relais of leds mee aan te sturen. Voor bijvoorbeeld arm- of lichtseinen.

Met het betrekkelijk korte traject en een rustige basissnelheid is 'écht' afremmen en optrekken niet echt nodig.

Een geschilderde achtergrond

Inmiddels ben ik een paar schilder-cursussen verder. De achtergrond is maatwerk met acrylverf op papier, met schilder-spullen van de Action.
Het mooie van zelf schilderen is dat je de voorstelling in het het doek (papier) kunt laten doorlopen.
Achtergrond achter station

Zoals bijvoorbeeld de flats. Een kwestie van de juiste kleuren vinden.

Het hoeft niet zo nauwgezet te worden afgebeeld. Het is de verte. Die neem je in werkelijkheid ook niet scherp waar als je er niet op let. Het gaat om de voorgrond.
Achtergrond achter woonflats

En dit is het beeld zonder gasfabriek en woonblokken. De pendeltrein rijdt door de achtergrond heen. Het hout van de lijst is voor een deel weggezaagd. De ingezaagde lat is verstevigd met een aluminium-strip.
Pendeltrein in achtergrond

Problemen met de bevestiging van de achtergrond
Een probleem met de achtergrond is de bevestiging. Ik ben mijn vertrouwen in Velcro (sterk klittenband) kwijt. De plakstrip laat los. De laatste ontwikkeling is dat ik de Velcro-strip aan het frame heb vastgespijkerd. Dat lijkt te werken.


V60 op emplacement voor station

Een handgemaakt koplaadperron.
Handgemaakt koplaadperron

De gasfabriek. Kolen-opslag wordt aangevuld via spoor-aansluiting. Verder een filter-huis met opslag-tanks, een gashouder en op de achtergrond een kraak-installatie van rest-onderdelen. 
De gasfabriek en de woonflats aan de overkant.

Pendeltrein, verstopt achter gasfabriek en achtergrond
Pendeltrein achter achtergrond



Subpagina''s (1): Timesaver shunting puzzle