Een lattenframe-ondergrond

De tafel is open en heeft een lattenframe, waarop stroken MDF liggen waarop de rails worden bevestigd. Ook in Nederland is niets echt plat. Maar om toch het voordeel te hebben van een plaat, namelijk tot heel laat nog veranderingen kunnen aanbrengen, heb ik de tafel opgevuld met 5 cm dik piepschuim. In alle rust heb ik allerlei combinaties van huizen en stroken wegdek uitgeprobeerd.

Opbouw met prefab maquettes

De belangrijkste maquettes met lastige elementen heb ik 'prefab' vervaardigd. De fabriek met het spoor en de REPA ontkoppelaar en het huizenblok met Faller Car System. Rustig achter een bureau aan een maquette knutselen is prettiger dan uren gebogen over een tafel gebogen hangen.
Fabriek met spooraansluiting. En een nagenoeg onzichtbare REPA ontkoppelaar.


De ontkoppelaar (REPA) bij het perron is onopvallend weggewerkt.

REPA Ontkoppelaar bij de fabriek


Het huizenblok en de kolenhandel. Een vaste maquette die in het midden van de baan is ingevoegd.


5 cm piepschuim, een railplan en een veel nog te gebruiken huisjes.


Achtergrond versus benaderbaarheid

Een van de aspecten van deze modelbaan was dat hij aan beide kanten attractief moest zijn. Een achtergrond in het midden had een flinke streep gezet door mogelijkheden voor bebouwing. Na wat experimenteren bleek een vaste achtergrond aan de zijkant ook niet zo handig. Ik denk nog na over een wegklapbare constructie. Een goed geknipte uitvergrote foto van de omgeving van Vijlen (Zuid-Limburg) op een lichtblauw gespoten plaat gaf wel een fraai en passend beeld.  

Elektrotechniek

Al heb ik in dit geval over digitaal getwijfeld, de gehele baan is en blijft analoog. Alles dat op afstand bediend moet worden is elektrisch geschakeld. De rest is handwerk.

Loei-oude en grof afgewerkte model-koeien. En juist daarom zo leuk.
Via een klein bosje en een weiland wordt een bocht tegenover de fabriek weggewerkt. Met loei-oude en grof afgewerkte model-koeien. En juist daarom zo leuk.

Van de wal in de sloot

Als je van plan bent om sloten aan te leggen, denk er dan van tevoren goed over na. Er is hars te koop, maar die moet eerst uitharden. En zolang dat nog niet het geval is, dient de plaats waar het wordt aangebracht zo goed als waterdicht te zijn. Hier een drooggevallen sloot.

En verder

... is er nog genoeg te doen.

  • De ontkoppelaars bij Inglenook Sidings aanbrengen. (Niet handig, op het laatst)
  • Parkeer-inrichting car-system bedraden
  • S borden bij onbewaakte overweg
  • Tuinen achter huizen afmaken
  • Gaslantaarns aan module aansluiten
  • Overige verlichting aanbrengen
  • Straatmarkeringen ontbreken nog
  • Verlichting en eventueel interieur huizen
  • Verlichting en eventueel interieur fabriek